Thursday, October 2, 2014

Kisah Nafis . Denda dan Penculikan


Assalamualaikum and Heyyaw !
Apa khabar semuanya ? Sri Nazwa berada dalam keadaan yang tak berapa nak sihat sangat . Tapi gagahkan juga badan ni pasal tengah exam and yang pasti nak update blog ni . I’m so happy sebab tak lama lagi dah nak habis final exam untuk Semester 3 . Huh . Cepat gila masa berlalu . Harap Sri Nazwa dapat Anugerah Dekan lagi . Ihiksss :P

Cerita hari ni ?

Ini cuma pandangan aku tentang  “ Denda balik lambat dah tak relevan untuk pelajar sekolah (baca : sekolah rendah ) *ecehwahh dh mcm style buku terfaktab je .

Kisah :-

Harini sepatutnya pelajar sekolah rendah akan balik pukul 12 tengah hari sbb hari Jumaat kan ? Tapi adik aku tak balik-balik lagi . Mak aku yang perasan pasal hal ni . Terus suruh aku pergi jemput dia kat sekolah . (Sebaiklah aku ada kat rumah kan ) . Aku sampai je sekolah . Agak lengang juga lah , semua van sekolah dah takda , lepastu adalah 2 3 budak sekolah tgh tunggu apa , aku pun tak tahu . Aku pandang sekeliling . Tak Nampak pun adik aku . Tadi time aku otw pun aku tak nampak adik aku . Lepastu aku tengoklah kat pagar , nampaklah adik aku mmg betul-betul baru habis kelas .

Aku  : Kau kenapa keluar lambat ? Kena denda lah ni
Nafis : Haah .
Aku : Habistu , ni kalau aku tak datang , kau jalan kaki lah ni ? ( sbb van dah tinggalkan dia)
Nafis : Saya ada duit , tapi public phone rosak kalau nak call abah . Jadi jalan kaki lah .

So itulah cerita dia . Jadi kenapa  aku kata denda balik lambat ni dah tak bagus lagi nak diguna pakai ?
Dalam zaman sekarang yg penuh dengan macam2 kes  , terutamanya kes culik dan ambik organ mangsa culik . Aku rasa agak bahaya jugaklah bila cg denda budak2 sekolah ni balik lambat .

 Kebanyakan budak sekolah rendah ni , datang –balik sekolah naik bas/van . Bas / van ni kalau lambat setengah jam , takda maknanya dia nak tunggu . Dia akan chaw terus la kan ? Boleh bayangkan tak kalau budak tadi :

-Duduk jauh dari sekolah
-Parents / siblings takda kat rumah untuk jemput dorang
-Jenis yang akal tak berapa nak panjang sangat

So end up dorang jalan kaki balik rumah , takpun tumpang orang tak kenal ( or kau namakan je sebarang kemungkinan yg boleh berlaku ) .

Macam kes adik aku . Cikgu dia bagi balik pun lepas dia tanya adik aku balik naik apa . Lepas dia tahu adik aku naik van , terus dia bagi balik .

Aku tak kisahlah cikgu tu nak denda ke apa . Tapi bila dah denda balik lewat , plus yg kau denda ni budak sek rendah , tolong jadi concern sikit dengan berfikir dorang balik rumah macamana ? selamat ke x ? well at least , kalau malas nak hantar student tu balik rumah , why not call parents dorang kan ?  Nampak tak kat sini yang kadang-kadang diri kita sendiri yang jadi punca untuk budak tu diculik and so on .

*sebaik adik aku darjah 5 , kalau darjah 1 aku tak tahulah macamana pulak kan .

Jadi itulah pendapat aku . Kalau cikgu nak denda student sekolah menengah balik lambat sampai sebulan x boleh balik rumah sbb tk siap kerja , sikit pun aku tak kisah , tu padanlah muka dorang . (overlah pulak contoh aku) lagipun dorang dah besar dah berakal . Tapi kalau yang sek rendah ni , aku rasa bahaya sangat  , macam-macam benda boleh jadi sebab kelalaian kita .

Semoga keluarga kita selalu mendapat perlindungan Allah .
Salam Jumaat dan Salam Hari Raya AidilAdha in advance !!
Tschuss J


1 comment:

  1. Hye, blogwalking sini.
    Betul pendapat u, denda pelajar sek men dengn sekolah rendah patut berlainan.
    Btw, jemput singgah blog Mira, ada buat giveaway.
    http://miracikcit.blogspot.com/2014/09/mayfair-slimming-and-facial-treatment.html

    ReplyDelete