Wednesday, February 15, 2017

Kisah Aku. Lelong dan Kawasaki Ninja. (Pengalaman Menyertai Lelongan Motorsikal)


Assalamualaikum and Heyyawwww !

So basically aku dah nak masuk semester yang ke 3 dan memandangkan aku boleh dikategorikan dalam kalangan senior, kemungkinan besar aku dah tak dapat kemudahan untuk tinggal kat kolej. *Aktiviti kolej pun tak aktif.  So kalau tak dapat tu, memang faham la kenapa. 

Disebabkan aku ada kemungkinan untuk tinggal di luar kampus atau maybe ulang alik je dari rumah aku, aku pun cuba nasib mengusulkan permohonan kepada abang aku untuk membelikan adik dia ni sebiji motor, supaya senang nak pergi kelas. Aku minta dia belikan yang 2nd je sebab aku pun bukan nak guna lama sangat + taknakla dia spend banyak duit sangat, dia pun ada commitment lain.

and he agreed :D. Yayyyyyy !

So, puaslah aku godak laman web Mudah, group FB, nak tengok motor. Tapi ada je halangan untuk beli dari dealer tu.

Finally, my brother came out with the idea, why not both of us try to join motor auction and I'm so lucky bila someone dalam group FB, bagitahu ada auction motor kat area office my brother. This auction was organized by PJ Automart Sdn Bhd. Setiap bulan, syarikat ni akan buat auction kereta dan motorsikal. 

Jadi, if you were interested to join an auction or baru nak cuba-cuba sertai auction. Ini adalah beberapa step yang aku boleh kongsikan .

STEP SEBELUM NAK JOIN AUCTION

1- Pastikan organizer auction tu boleh dipercayai.

2- Tahu tarikh, masa dan tempat auction tu akan di adakan.

3- Mempunyai dan mengetahui list kenderaan yang akan diauction pada hari lelongan. Dalam list ni akan dinyatakan reserve price bagi setiap kenderaan.

Bagi yang tak tahu reserve price ni apa... Reserve Price ni harga yang ditetapkan oleh pihak lelongan di mana, kenderaan tu akan start dibida mulai harga yang ditetapkan. (Contohnya : Reserve Price bagi sebiji Motor LC adalah RM 2800.. Jadi kalau korang nak bida Motor LC, starting price dia adalah RM 2800.

Harga tu akan semakin meningkat kalau ada orang lain nak juga motor tu. Kalau takda siapa yang nak atau lawan, korang akan menang harga reserve tu.


(Ni contoh list auction yang akan dikeluarkan oleh organizer)

Dalam list ni juga, akan ada beberapa information lain. Untuk auction yg di organize oleh PJ Automart ni, listnya akan keluar sehari sebelum hari auction atau beberapa jam sebelum auction bermula. Keep update dengan organizer auction.

Macam PJ Automart ni memang aku pujila customer service dia, sebab even tanya soalan melalui komen kat FB ,dia akan reply dengan cepat.

4- Buat perbandingan harga. Selalunya memang harga reserve lagi murah dari harga kenderaan 2nd yang dijual oleh kedai ataupun individu. Tapi tak semestinya kita menang harga reserve and kebanyakan kenderaan lelong ni kadang takda kunci dan ada beberapa masalah yang memerlukan kita keluarkan duit lagi. Jadi, berdasarkan list reserve price yang kita ada tu, letak target kita nak bida sampai harga berapa. Tengok juga, market price kenderaan tu berapa harganya untuk yang baru dan 2nd. Buat perbandingan ni penting untuk elakkan kita dari kerugian dan mungkin kita boleh jimat banyak.

5- Buat inspection. So sebelum hari auction, korang boleh pergi tengok dan check kenderaan-kenderaan yang akan dilelong. Penting untuk kita buat inspection bagi memastikan kenderaan yang kita nak bida tu dalam keaadaan yang ok. Kalau dia ada masalah pun, maybe masalah yang kecil yang tak memerlukan kos repair yang tinggi. Selalunya kita tak boleh test ride kenderaan lelong ni, so apa yang kita boleh check adalah milage, tayar, rantai, brake, tempat kunci dan kick starter motor tu. Check juga motor tu banyak calar ke, ada yang bengkok sana sini ke sebab berkemungkinan motor tu dah pernah involve dengan accident dan condition dia agak tak baik . Waktu buat inspection, pastikan bawak sekali list auction tu untuk reference. 




Itu adalah 5 STEP yang perlu korang follow before join auction. Bila dah buat semua tu, now you'are ready to be the bidders ! So, apa pula yang korang akan buat waktu hari auction tu ? Kalau korang join auction yang di organize oleh PJ Automart, ini adalah apa yang korang perlu lakukan..

STEP SEMASA HARI AUCTION

1- Mengisi borang pendaftaran. Hanya perlu satu borang perndaftaran je even nak bid banyak kenderaan.

(Borang pendaftaran yang korang kena isi before join auction)

2- Lepas dah isi borang tu, korang boleh hantar kat staff yang bertugas dan terus bayar duit deposit. Duit deposit ni bukan reserve price tau. Haaa ! jangan nak keliru pula. Duit deposit ni lebih kurang macam yuran penyertaan la.

Duit deposit untuk join auction motorsikal adalah sebanyak RM 712 per motorsikal. Means, kalau korang nak bid untuk 2 biji motosikal, deposit tu korang kena gandakan lagi la k. Boleh bayar cash/ guna check tak pun credit card. Duit deposit akan dipulangkan semula jika korang tak menang bid, so jangan risau k.

(Nilai deposit per kenderaan)

(Peserta auction yang tengah hantar borang reg. dan bayar deposit)

3- After bayar deposit dan mendaftar nama, korang akan dapat number. Then, bolehla masuk ke dewan auction tu dan bersedia. 

( Bidders Card yang korang akan dapat lepas daftar and bayar deposit)
(Suasana dalam dewan auction)
                           



4- Apabila sesi auction dah nak bermula, jurulelong akan bacakan no.lot kenderaan, jenama dia , no.plat dan reserve price dia. Then dia akan kira sampai 3 sebelum bidaan ditutup. Dia akan cakap macamni " LOT 001, KAWASAKI NINJA, NND 1998, RM 4000". After dia habis je cakap lafaz lelongan tu, korang dah boleh angkat kad nombor yang korang dapat tu untuk membida. Then tukang lelong akan cakap " Once, Twice... Sold !"  ( Dia akan cakap macamtu incase kalau takda siapa yang lawan korang) .

Kalau ada yang lawan, tukang lelong akan bacakan harga bidaan yang semakin meningkat... agak-agak takda siapa lagi nak lawan harga tu, dia akan kira macam tadi, and pembida tertinggi akan dapat kenderaan tu. Untuk motorsikal, harga bidaan akan meningkat sebanyak RM 100* apabila ada persaingan di antara pembida. (*Kadar peningkatan harga bidaan adalah berdasarkan reserve price motor tu. Lagi mahal reserve price dia, lagi tinggi kadar peningkatan harga bidaan. RM 100 tu adalah peningkatan paling minimum yang dikenakan pihak PJ Automart)

Oh ya ! Pastikan korang sentiasa alert ketika proses auction dijalankan. Pastikan korang tahu nombor lot kenderaan yang korang nak bida Jangan salah pula, karang tersalah bida dah susah.

5- Bila korang dah menang bidaan, staff dia akan ambil number korang dan minta korang untuk isi satu borang. Then korang ikutlah arahan seterusnya oleh staff yang bertugas.

*
So hanya 10 step je yang korang perlu hadam dengan baik untuk join auction. Tak susah pun sebenarnya. Sorry sebab tak dapat nak share step lepas menang bidaan.

SEBABBB

Haritu aku kalah bid. sobsobsob :( . Sedih weiiiii .

My brother bayar deposit untuk 2 biji motor tapi kiterorg lawan untuk 4 biji motor. Salah satu motor yang kiterorg nak bid adalah ~~~

( Hensem gila awakk sampai jadi rebutan semua orang.. RP RM 4K, dan sold dengan harga RM 9600. Huh)


It was a new experience for me sampai abg aku gelakkan aku sebab nervous sangat waktu nak bid tu. Mana taknya, dahla kena lawan dengan tauke2 kedai semua. Kehangatan sesi auction tu sampai tak rasa aircond dah bilik auction tu. Hahahahahaha

I hope that post ni membantu korang yang baru first time nak join auction kenderaan. Step mungkin ada perbezaan sikit depends on organizer. But 10 step yang aku share tu lah basic dalam setiap auction..

Korang boleh ke laman web PJ Automart (www.pjautomart.my) atau FB (PJ Automart) untuk tengok video auction session yang dijalankan serta information pasal auction yang dorang buat.

Have a nice day people !

Tschusss !



3 comments: